Aflevering 4: hoe creëer je een uniek en onderscheidend merk?
Nynke de Jong gaat in gesprek met Georgios Athanassiadis, Managing Partner bij branding agency YourMajesty. Hij creëert samen met zijn team unieke merkstrategieën en deed dit eerder voor onder meer Spotify, Adidas en HNK. Hij vertelt hoe belangrijk een onweerstaanbaar merk is en welke stappen je kunt zetten om zelf een sterk merk te ontwikkelen. De aflevering heet ‘Branding’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.
Een plek veroveren in het hoofd van je klant
‘Sterke merken hebben onderscheidende brand assets,’ begint Georgios zijn verhaal. ‘Je kunt hierbij denken aan elementen als een logo, kleuren, lettertypes, vormen en muziek. Dit kunnen hersenen goed onthouden en daarmee verover je langzaam maar zeker een plekje in het hoofd van je klant.’ En waarom is dat zo belangrijk? ‘Allereerst omdat het goed is voor je business. Sterke merken worden sneller gekocht door consumenten, vaak tegen een premium prijs. Denk bijvoorbeeld aan Apple. Zij maken telefoons en laptops die niet eens enorm verschillen van de concurrentie, maar door de sterke branding zijn ze in staat er veel meer geld voor te vragen. Klanten zijn bereid om dat te betalen. Daarnaast zorgt een sterk merk voor een shortcut in de hersenen: mensen gebruiken merken om het aantal opties te verkleinen en zo sneller een keuze te maken. Daarnaast voelt die keuze comfortabeler en minder risicovol.’
Georgios noemt hierbij het voorbeeld van Starbucks vs een onbekende plek om koffie te drinken. Die onbekende plek zorgt ervoor dat je een klein risico moet nemen: misschien valt de koffie tegen en heb je geld uitgegeven aan een koffie die niet lekker is. Het Starbucks logo iets verderop in de straat zorgt voor herkenbaarheid. Je weet als consument wat je kunt verwachten en daardoor voelt Starbucks als een veiligere keuze.
De belangrijkste fout die je kunt maken? Niet investeren in branding
Aan de hand van herkenbare en inspirerende voorbeelden geeft Georgios lessen mee hoe je zelf de branding van jouw organisatie kunt verbeteren. Hij noemt de belangrijkste fout die je kunt maken in branding (spoiler: niet investeren in branding!), noemt belangrijke valkuilen en inspireert om zelf aan de slag te gaan. HNK heeft in 2022 gewerkt aan een volledige rebranding. Marketing Communications Manager Florine Evers vertelt over de veranderingen in het logo, de look & feel en het merkverhaal. Zo werd het oude, zwarte en vierkante HNK logo veranderd in een licht, donkergroen en rond beeldmerk omdat dat beter aansluit bij het merk dat HNK wil zijn: vriendelijk, toegankelijk en open.
Next up
De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 30 januari en gaat over Food & Beverage. Nynke de Jong gaat in gesprek met Hendrik Franken, Director Marketing & Concepts bij Vermaat. Mensen verwachten steeds vaker dat hun eten gezond, duurzaam en authentiek is. Een sterk en onderscheidend horecaconcept dat is toegespitst op de doelgroep maakt dan ook zeker een verschil en zorgt ervoor dat medewerkers graag naar kantoor komen. Hendrik vertelt aan de hand van bekende voorbeelden hoe een horecaconcept wordt ontwikkeld en herkenbaarheid én verrassing kan bieden.
Wat werkt voor jou?
Pas de zoekopdracht aan jouw voorkeuren aan om de resultaten te verfijnen
Managed office
- Volledig ingericht kantoor af te stemmen op de wensen van jouw team
- Flexibel te huren vanaf 2-20 personen, met ruimte om te groeien
- All-in prijs inclusief meubilair, WiFi, schoonmaak-service, beveiliging en hospitality team
Custom office
- Van casco ruimte tot volledig gemeubileerd: bepaal zelf wat jouw organisatie nodig heeft
- Ruimte voor 20-200+ personen
- Creëer een uniek kantoor vanuit jouw identiteit en branding
Meeting rooms
- Ruimte voor elk type meeting: van board meeting tot creatieve brainstorm
- Inclusief high-end AV-apparatuur, ontworpen voor hybride werkvormen
- Per uur te boeken in verschillende groottes voor 2 – 20 personen
{title}
-
{usps}