Podcast Het Nieuwe Kantoor

Aflevering 5: de rol van Food & Beverage in de werkomgeving

Eten en drinken op kantoor gaat al lange tijd veel verder dan een standaard kopje koffie en het broodje kaas tijdens de lunch. De trends volgen zich steeds sneller op en hier goed op inspelen, vergroot de kans dan medewerkers vaker en met meer plezier naar kantoor komen. Welke ontwikkelingen spelen er en hoe ontwikkel je zelf een uniek F&B concept?

Nynke de Jong gaat in deze aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Hendrik Franken, Director Marketing & Concepts bij Vermaat. Mensen verwachten steeds vaker dat hun eten gezond, duurzaam en authentiek is. Een sterk en onderscheidend horecaconcept dat is toegespitst op de doelgroep maakt dan ook zeker een verschil en zorgt ervoor dat medewerkers graag naar kantoor komen. Hendrik vertelt aan de hand van bekende voorbeelden hoe een horecaconcept wordt ontwikkeld en herkenbaarheid én verrassing kan bieden. De aflevering heet ‘Food & Beverage’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts. 

Authenticiteit, transparantie en gezond eten als belangrijkste trends 

Hendrik geeft aan dat er niet één grote trend in de wereld van F&B te benoemen is. ‘Wat buitengewoon belangrijk is, is dat er een driehoek ontstaat tussen gezondheid, duurzaamheid en bewuste keuzes. Daarin zien we thema’s als transparantie in de keten, authenticiteit, clockless eating en plant based en plant forward. Dit zien we zeker op plekken waar mensen eten en werken.’ Het verhaal achter het eten, drinken en de organisatie die dit biedt wordt dan ook steeds belangrijker. ‘Als het maar relevant en echt is,’ geeft Hendrik aan. Hij licht dit in de podcast toe aan de hand van bekende inspirerende (inter-)nationale voorbeelden, zoals Five Guys, Sweetgreen, La Place en Michelin sterrenrestaurants Rijks en Wils.  

Een F&B concept ontwikkelen dat niet alleen onderscheidend, maar ook merkondersteunend is 

‘We zien dat er een grote behoefte is van werkgevers om hun medewerkers weer terug te zien op kantoor. We geloven dat eten en drinken hier een grote rol in kan spelen,’ legt Hendrik uit. ‘En dat is niet alleen het functionele eten en drinken, zoals je kop koffie of je broodje tijdens de lunch. Maar juist in het vieren, het delen, het samen brainstormen en ontmoeten kan eten en drinken een essentiële bijdrage leveren.’ Het creëren van een uniek concept wordt daarin steeds belangrijker. ‘We kijken daarin altijd naar de partner met wie we dit samen creëren. Hoe kunnen we met ons aanbod op het gebied van eten en drinken niet alleen onderscheidend, maar ook merkondersteunend zijn en goed aansluiten bij de doelgroep die in de omgeving aanwezig is?’ Hij vertelt hoe Vermaat samen met Rituals restaurant Rouhi heeft gecreëerd, naast House of Rituals in Amsterdam. ‘Rouhi is volledig gebaseerd op de waarden en filosofie van Rituals: the art of soulful living en de momenten voor jezelf. Het is een waanzinnig horecaconcept geworden met een mix tussen de Aziatische en Arabische keuken en een interieur dat je precies dat pampering gevoel geeft, dat je ook krijgt als je Rituals producten koopt.’ 

Robin Senne, Manager Workplace Solutions bij HNK vertelt over het nieuwe F&B concept van HNK: The Social. Hier kom je tot rust, voed je lichaam en geest, heb je informele ontmoetingen en ontsnap je even aan je werkomgeving. In het assortiment draait alles om sustainable, surprising and superpowers. Zo bestaat minimaal 70% van het assortiment uit plantaardig voedsel, werken we met zoveel mogelijk lokale leveranciers om onze CO2 footprint te verminderen en zoeken we naar slimme oplossingen om voedselverspilling jaarlijks met minimaal 10% te verminderen.  

Next up 

De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 20 februari en gaat over muziek. Dan is Michiel Borstlap te gast om met Nynke de Jong te praten over het gebruik van muziek in kantoren. Michiel is componist en oprichter van Gallery Play Media. Een bedrijf dat met een eigen systeem muziek op maat speelt voor specifieke omgevingen, waaronder kantoren. Maar hoe zorg je ervoor dat muziek iets bijdraagt en niet afleidt? En hoe belangrijk is het om de muziek af te stemmen op het moment van de dag? Je hoort het in Het Nieuwe Kantoor.   

Wat werkt voor jou?

Pas de zoekopdracht aan jouw voorkeuren aan om de resultaten te verfijnen

Amsterdam Houthavens

Managed office

  • Volledig ingericht kantoor af te stemmen op de wensen van jouw team
  • Flexibel te huren vanaf 2-20 personen, met ruimte om te groeien
  • All-in prijs inclusief meubilair, WiFi, schoonmaak-service, beveiliging en hospitality team
Vanaf €375 per werkplek per maand
Amsterdam Houthavens

Custom office

  • Van casco ruimte tot volledig gemeubileerd: bepaal zelf wat jouw organisatie nodig heeft
  • Ruimte voor 20-200+ personen
  • Creëer een uniek kantoor vanuit jouw identiteit en branding
Amsterdam Houthavens

Meeting rooms

  • Ruimte voor elk type meeting: van board meeting tot creatieve brainstorm
  • Inclusief high-end AV-apparatuur, ontworpen voor hybride werkvormen
  • Per uur te boeken in verschillende groottes voor 2 – 20 personen
Vanaf €35 per uur
BLIJVEN LEZEN
Aflevering 6: de belangrijke functie van muziek in de werkomgeving