Podcast Het Nieuwe Kantoor

Aflevering 9: circulair meubilair is een noodzakelijke stap in verduurzaming

Een blinde vlek in de duurzaamheidsaanpak van bedrijven is veelal de inrichting van de werkomgeving. Bijna al het kantoormeubilair eindigt nog op de vuilnisbelt, terwijl er in de levenscyclus van een bureaustoel bijvoorbeeld wel 70 tot 80 procent aan CO2 bespaard kan worden door te kiezen voor een circulaire variant. Voor een gemiddeld kantoor van 750 m2 kan de uitstoot 20 tot 30 procent worden verminderd door circulair gebruik van meubilair.

Nynke de Jong gaat in de nieuwste aflevering van Het Nieuwe Kantoor in gesprek met Herman Knevel van NORNORM. Dit is een snel groeiend bedrijf uit Scandinavië dat kantoormeubels levert op abonnementsbasis, een voorloper op dit gebied. De aflevering heet ‘circulair meubilair’ en staat nu op Spotify en Apple Podcasts.

Flexibiliteit en circulariteit

Volgens Herman zijn er een paar trends die de laatste jaren samenkomen. Allereerst het hybride werken, dat werd versneld door de coronacrisis. Daardoor is er bij organisaties en medewerkers (nog) meer behoefte aan flexibiliteit in de werkomgeving. Daarnaast committeren steeds meer organisaties zich aan ESG-doelstellingen, waarbij circulariteit een noodzakelijke stap is.

‘De vraag naar flexibiliteit en de vraag naar circulariteit gaan perfect samen’, legt Herman uit. ‘Furniture-as-a-service is op beiden het antwoord. Het vereist een ander business model dan nu gebruikelijk is: van het verkopen van een product naar het bieden van een service, en van lineair naar circulair gebruik. Dat is precies wat wij doen.’

Op- en afschalen

Als een bedrijf de inrichting uitbesteed aan NORNORM, dan wordt er een plan gemaakt dat past bij de ruimten en de bijbehorende activiteiten. De meubels worden vervolgens binnen een aantal weken geleverd. Ze worden per maand verhuurd, met een minimumtermijn van zes maanden om de opstartkosten te dekken. ‘Met onze service kun je heel makkelijk op- en afschalen’, vertelt Herman. ‘Als bepaalde meubels niet meer nodig zijn, dan gaan ze ergens anders naartoe. En andersom.’

Het meubilair van NORNORM moet vanzelfsprekend lang meegaan om het te kunnen circuleren. Daarom is het van de hoogste kwaliteit. Er is hooguit af en toe wat onderhoud nodig, of kleine aanpassingen om ze een nieuw leven te geven. Daarnaast moet het design tijdloos zijn. Daarin is duidelijk het Scandinavische karakter terug te zien: stijlvolle, natuurlijke kleuren en materialen.

Duurzame basis
Voor HNK is het niet alleen belangrijk om zelf stappen te zetten in verduurzaming, maar ook om dit samen met huurders te doen. Daarom is er voor de managed offices gekozen voor het circulair meubilair van NORNORM. ‘We creëren werkomgevingen waar mensen nu en in de toekomst graag naar toegaan’, zegt Robin Senne, Manager Workplace Solutions bij HNK. ‘Alle managed offices zijn alvast ingericht met een aantal duurzame werkplekken en een zithoek, zodat de huurder direct een goede basis heeft. Natuurlijk kunnen ze daar nog wijzigingen in aanbrengen. Elk kwartaal is er daarnaast de mogelijkheid om functionele wisselingen van meubilair door te voeren. Zo blijft het kantoor aansluiten bij de continu veranderende werkzaamheden en behoeften van bedrijven en hun medewerkers.’

Next up

De volgende aflevering van Het Nieuwe Kantoor komt online op 15 mei en gaat over geur. In deze aflevering spreekt Nynke de Jong met Sander Schaap van ScentAir, een geurmarketingorganisatie met ruim 25 jaar ervaring op dit gebied. Sander weet alles over geuren en de manier van verspreiden binnen een bepaalde ruimte.

Wat werkt voor jou?

Pas de zoekopdracht aan jouw voorkeuren aan om de resultaten te verfijnen

Amsterdam Houthavens

Managed office

  • Volledig ingericht kantoor af te stemmen op de wensen van jouw team
  • Flexibel te huren vanaf 2-20 personen, met ruimte om te groeien
  • All-in prijs inclusief meubilair, WiFi, schoonmaak-service, beveiliging en hospitality team
Vanaf €375 per werkplek per maand
Amsterdam Houthavens

Custom office

  • Van casco ruimte tot volledig gemeubileerd: bepaal zelf wat jouw organisatie nodig heeft
  • Ruimte voor 20-200+ personen
  • Creëer een uniek kantoor vanuit jouw identiteit en branding
Amsterdam Houthavens

Meeting rooms

  • Ruimte voor elk type meeting: van board meeting tot creatieve brainstorm
  • Inclusief high-end AV-apparatuur, ontworpen voor hybride werkvormen
  • Per uur te boeken in verschillende groottes voor 2 – 20 personen
Vanaf €35 per uur
BLIJVEN LEZEN
Aflevering 10: productiever en creatiever dankzij geur in de werkomgeving